1 września 2010 roku rozpoczęto realizację projektu “Różny start, ta sama meta” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Szkoła napisała projekt w ramach Priorytetu IX — Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 — Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych i otrzymała środki finansowe w wysokości 124 373,00 zł.
Zadania realizowane będą do marca 2012 roku. W tym czasie uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach koła matematycznego “Z matematyką za pan brat” realizując zagadnienia np.: Zabawa z cyframi czyli własności działań na liczbach naturalnych, Urzędy w mojej okolicy — bank, poczta — zapisywanie liczb wielocyfrowych w systemie dziesiątkowym, Historia naszego regionu — rzymski system zapisywania liczb. Oś czasu. Kalendarium wydarzeń klasy, Przygotowanie przyjęcia urodzinowego, Zabawa w sklep — jednostki wagi, jednostki monetarne. Zarówno w tych zajęciach jak i na kole polonistycznym ciekawostki dla siebie znajdzie każdy szóstoklasista. Koło polonistyczne “Niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają” uwzględnia bloki tematyczne: Mówimy, Czytamy, Piszemy, W krainie baśni, legend i historii mitologicznych, O poezji i prozie, Zabawa w powieściopisarza, Cała Polska czyta dzieciom — czytamy i my! Ciekawa przygoda z ortografią, W krainie nauki o języku. Zajęcia komputerowe zakładają tworzenie prezentacji multimedialnej, rozrywkę z komputerem, konkurs na mistrza komputera itp. Przygoda z teatrem to cykl zajęć, w czasie których uczestnicy stworzą przedstawienia, pojadą na wycieczkę do teatru w Łodzi i w Kaliszu, poznają warsztat aktorski od kulis. Projekt zakłada także naukę języka angielskiego, a dla czwarto i piątoklasistów warsztaty “Ucz się inteligentnie”, które umożliwią poznanie technik zapamiętywania, efektywnego czytania i notowania. Opracowując projekt nie zapomniano o działaniach poprawiających efektywność zarządzania szkołą i komunikację z rodzicami uczniów. Dlatego też stworzona została strona internetowa i internetowy dziennik lekcyjny.
Podsumowanie Projektu „Różny start, ta sama meta”
W dniu 29 marca 2012 r. w sali OSP w Pieczyskach odbyło się podsumowanie Projektu „Różny start, ta sama meta” realizowanego w ramach poddziałania 9.1.2 PO KL — Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
W spotkaniu uczestniczyli: Zastępca Burmistrza Wieruszowa – Rafał Barszczewski, Dyrektor Delegatury w Sieradzu Kuratorium Oświaty w Łodzi – Hanna Banach, Prezes OSP w Pieczyskach — Tadeusz Zygmunt, Radny Pieczysk i Chobanina — Mirosław Gabas, Przewodnicząca Rady Rodziców — Aldona Kos, przedstawiciele lokalnych mediów, uczniowie i ubiegłoroczni absolwenci, rodzice uczniów i absolwentów, nauczyciele i realizatorzy projektu.
Pierwszym punktem spotkania była prezentacja multimedialna, z dokumentacją zdjęciową i filmową projektu. W czasie jej trwania uczestnicy przedstawiali, w formie rymowanek, działania podejmowane na poszczególnych zajęciach. Koordynator Magdalena Gabas omówiła efekty ze szczególnym zaakcentowaniem: strony internetowej szkoły www.pieczyska.pl, dziennika internetowego, wysokiego wyniku sprawdzianu szóstoklasisty, bardzo dobrze opanowanych umiejętności językowych uczestników zajęć koła języka angielskiego, integracji społeczności uczniowskiej i lokalnej. Kolejnym punktem było przedstawienie „Królewna Śnieżka” w wykonaniu uczestników zajęć języka angielskiego z klas I‑III. Spektakl pt. „Nie ma tego złego…” przedstawiło koło teatralne. Wszystkie grupy przygotowały dokumentację zdjęciową i filmową swoich zajęć, którą można było obejrzeć na poszczególnych stanowiskach komputerowych. Po występach uczniów głos zabrali goście, którzy wyrazili słowa uznania dla pracy uczestników i realizatorów Projektu. Ostatnim punktem programu był poczęstunek.
Koło polonistyczne
Zajęcia koła polonistycznego „Niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język znają”
Zajęcia mają przede wszystkim na celu lepsze przygotowanie do sprawdzianu szóstoklasisty, utrwalenie wiedzy zdobywanej na języku polskim i kształtowanie kluczowych umiejętności niezbędnych na sprawdzianie.
W ramach zajęć uczniowie:
- rozwiązują testy,
- ćwiczą poprawność budowy i zapisu podstawowych form stylistycznych,
- wykonują ćwiczenia gramatyczne utrwalające wiadomości z fleksji, składni, słowotwórstwa i fonetyki,
- ćwiczą poprawność ortograficzną,
- analizują utwory poetyckie pod względem budowy i zawartości środków stylistycznych,
- podejmują próby twórczości literackiej (proza i poezja),
- organizujemy potyczki ortograficzne, czyli tzw. „walkę z bykiem”.
Na zdjęciach:
- zajęcia pt. „Piszemy proste formy użytkowe”
- uczestnicy projektują i wykonują ogłoszenie,
- przekazanie szóstoklasistom pakietów do indywidualnej pracy oraz ich praktyczne wykorzystanie,
- uczniowie w czasie pracy z zestawami testów szóstoklasisty.
Koło matematyczne
Zajęcia koła matematycznego „Z matematyką za pan brat”
Koło matematyczne „ Z matematyką za pan brat” przeznaczone jest dla uczniów klasy VI. Głównym celem zajęć jest rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie m.in. zapisywania liczb wielocyfrowych w systemie dziesiątkowym, zapisywania dat za pomocą cyfr rzymskich, określanie wieku danego zdarzenia, wykonywanie działań na liczbach, na ułamkach.
W czasie zajęć uczniowie doświadczą pracy ekspedienta( m.in. ważą towar, obliczają jego wartość, wydają pieniądze). Poznają pracę przewodnika wycieczki(tu muszą wykazać się umiejętnością szacowania kosztów, czytania mapy, korzystania z rozkładów jazdy pociągów, autobusów). Projektując rabaty kwiatowe obliczać będą powierzchnie i obwód figur geometrycznych, wykonywać plan w skali, mierzyć. Zajęcia urozmaicą zakupione środki dydaktyczne.
Na zdjęciach:
- demonstracja “Kalendarza szóstoklasisty — zbioru testów”,
- zajęcia z zakresu jednostek miary i wagi,
- powtórzenie wiadomości o ułamkach,
- mapa, skala — zajęcia,
- zajęcia z cyklu „Jednostki monetarne, jednostki wagi” (zabawa w sklep).
Język angielski
Zajęcia języka angielskiego „Z wizytą u Johna”
W czasie zajęć uczniowie:
- poznają słownictwo z zakresu przyborów szkolnych i kształtów,
- udają się do cyrku, gdzie poznają „cyrkowe słownictwo” i spotkają kilku śmiesznych klaunów,
- poznają historię Halloween, „straszne słownictwo”,
- przeniosą się do Ameryki, aby celebrować Święto Dziękczynienia. Poznają historię tego święta, słownictwo z nim związane oraz wykonają symboliczne indyki,
- na śniadaniu u Johna poznają słownictwo związane z jedzeniem i przygotują gigantyczną kanapkę,
- razem z Johnem uczniowie udają się do angielskiej filharmonii, gdzie poznają angielskie nazwy instrumentów,
- wybiorą się w podróż dookoła Europy, poznają państwa Europy w języku angielskim, przygotują mapę Europy z wykorzystaniem poznanego słownictwa,
- przeniosą się do krainy fantazji, gdzie poznają bajkowe słownictwo, oraz zamienią się w fantastyczne postaci,
- na podsumowanie zajęć przygotują przedstawienie pt. „Snow White”.
Na zdjęciach:
- Co już wiemy? — Quiz dla uczniów klas IV-VI,
- Która godzina? — zabawa grupy starszej,
- „Osiołek szuka ogonka” – gra komunikacyjna utrwalająca nazwy kierunków w wykonaniu uczniów klas IV-VI,
- zakupy w sklepie spożywczym robią uczniowie klas I‑III,
- Przygodę „W cyrku” przeżywa grupa młodsza,
- cykl zajęć: John w sklepie owocowo-warzywnym.
Zajęcia komputerowe
Zajęcia komputerowe mają na celu pokazanie uczniom, że komputer to narzędzie do pracy, rozrywki i komunikacji.
Uczniowie:
- poznają edytor grafiki Paint,
- uczą się tworzyć oraz edytować proste rysunki,
- korzystają z przybornika,
- w edytorze tekstu Word tworzą i formatują teksty na różne tematy,
- poznają zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
- wyszukują w przeglądarkach internetowych potrzebne teksty oraz obrazy graficzne i je zapisują,
- poznają się z program Power Point i wykonają prezentacje multimedialne,
- redagując gazetkę “Szkolne Wieści” wykazują się zdobytymi na zajęciach umiejętnościami i talentem dziennikarskim.
Na zdjęciach:
- uczestnicy grupy starszej w czasie tworzenia prezentacji multimedialnej „Polska moja ojczyzna” i „Komputer dawniej i dziś”,
- uczniowie klas I‑III poszukują informacji o jesieni,
- uczestnicy z grupy młodszej podczas tworzenia laurki dla mamy.
Zajęcia teatralne
Zajęcia teatralne w wykonaniu uczniów to wspaniała zabawa w teatr, a zarazem możliwość poznania prawdziwej sztuki aktorskiej. W czasie zajęć młodzi aktorzy: ćwiczą oddech, koncentrację, pamięć niezbędną w nauce ról). Dzięki ciekawym zabawy dydaktyczne pozbywają się największego wroga aktora: tremy. Punktem kulminacyjnym są przedstawienia zaprezentowane społeczności szkolnej i lokalnej. Pracę nad występami, przygotowywanie dekoracji i elementów strojów ułatwiają materiały i kostiumy zakupione z funduszy projektu. Zajęcia są wspaniałym sposobem na rozwijanie nowych umiejętności i wrodzonych zdolności.
Na zdjęciach:
20 adeptów sztuki aktorskiej:
- w czasie warsztatów teatralnych w Teatrze Picolo w Łodzi- teatr z drugiej strony sceny i ciekawe pomysły na tworzenie scenografii i wykorzystanie w sztuce najprostszych przedmiotów,
- w Jasełkach,
- w przedstawieniu pt. „Dziady”,
- w przedstawieniu pt. „Kot w butach” w czasie spotkania podsumowującego pierwszy rok realizacji Projektu,
- prezentacja kostiumów,
- w czasie zajęć pt. „Straszni, łagodni, przerażający — duchy, duszki i … ”.
Spotkanie z teatrem (14 lutego 2012 r.)
Warsztaty teatralne i spektakl w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu to jedno z ostatnich przedsięwzięć zespołu teatralnego w ramach Projektu „Różny start, ta sama meta”. Projekt umożliwił młodym adeptom sztuki aktorskiej m.in. obejrzenie spektaklu pt.„ Piotruś Pan” w Teatrze im. W. Bogusławskiego i udział w warsztatach teatralnych. Warsztaty prowadzone przez Marię Bednarczyk–Antczak — instruktora Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu obfitowały w ćwiczenia z zakresu sztuki aktorskiej. Uwrażliwieni na odpowiedni kontakt z publicznością, zaznajomieni z ruchem scenicznym, wzbogaceni o nowe pomysły sceniczne z zapałem, uczestnicy zajęć, przystąpią do przygotowania spektaklu na podsumowanie Projektu.
Ucz się inteligentnie
Warsztaty „Ucz się inteligentnie” polegają na poznawaniu skutecznych i atrakcyjnych strategii aktywnego uczenia się, a zwłaszcza:
- efektywnego czytania: podniesienia tempa czytania, rozumienia tekstu,
- inteligentnego notowania,
- technik zapamiętywania: mnemotechniki, systemy powtórek i samosprawdzania.
Uczestnicy warsztatów rozwijają zdolności poznawcze w zakresie: myślenia logicznego i twórczego, percepcji, pamięci, koncentracji uwagi.
Na zdjęciach:
10 uczestników w czasie:
- żonglerki – ćwiczeń na koncentrację uwagi usprawniających myślenie,
- warsztatów pt. „Mapa myśli” ułatwiających zapamiętywanie,
- ćwiczenia na zapamiętywanie – technika haków,
- ćwiczenia na koncentrację uwagi — leniwe ósemki,
- ćwiczenia techniki szybkiego czytanie – kartkowanie,
- demonstracji zestawów podręczników.